Het afstudeercadeau

Ze zegt Ja.

Vandaag vieren we met familie en vrienden dat mijn jongste zusje is afgestudeerd voor de opleiding Geneeskunde. Ze is overigens niet mijn biologische zusje, maar dochter van hele goede vrienden van mijn ouders. We kennen elkaar dus al ons hele leven en zijn samen opgegroeid. Gekscherend noemen we elkaar daarom zusje. Nu studeren er wel vaker mensen af en is dit op zich niet zo speciaal. Maar uit ervaring weet ik dat Geneeskunde echt een zware opleiding is, zowel mentaal als fysiek. Zelf heb ik daarom na een jaar besloten van opleiding te switchen.

Mijn zusje daarentegen is een echte doorzetter en heeft kosten wat kost haar opleiding wel weten te volbrengen. Een hele bijzondere prestatie want twee jaar geleden onderging ze een levertransplantatie. Dat dit niet zomaar een doorsnee ingreep is, hoef ik vast niet uit te leggen. De impact ervan is nog vele malen groter. Van een meisje dat horendol werd van een chronisch jeukende huid en regelmatig extreme pijn had, is ze veranderd in een vrolijke dame die weer volop van de dingen om haar heen kan genieten. Helaas is een transplantatie nooit eenvoudig en blijft het steeds maar weer de vraag of het goed zal blijven gaan. Maar het afronden van haar opleiding en een nieuwe baan is een erg mooi vooruitzicht. Bovendien is de grote glimlach op haar gezicht en de twinkeling in haar ogen vlak na de operatie een onvergetelijk moment.

Omdat ik met eigen ogen gezien heb wat een transplantatie voor iemand kan betekenen en ik weet hoezeer mijn zusje zich inzet voor het onder de aandacht brengen van orgaandonatie, bedacht ik ineens een prachtig afstudeercadeau. Wat nou als iedereen die deze blog leest en die nog niet geregistreerd is dat nu meteen gaat doen? Want ook als je geen donor wilt zijn is het voor familie prettig dat dit wettelijk is vastgelegd, zodat zij geen keuze voor jou hoeven te maken. Maar het mooist zou natuurlijk zijn als je je wel als donor wilt registreren. Zelf heb ik jaren geleden al Ja gezegd.

Meer lezen over orgaandonatie en jezelf registreren kan via jaofnee.nl

Tegen mijn zusje wil ik zeggen: Lieffie ik ben apetrots op je, gefeliciteerd!

Een Reactie op “Het afstudeercadeau

  1. erica daamen

    Leuk gedaan Yara! Dikke kus

Geef een reactie

Vul je emailadres in om te volgen wat ze schrijft en ontvang een melding bij elke nieuwe post.

Follow Smart & Teksty on WordPress.com

Ze schrijft over

Ze schreef

Disclaimer

Ze twittert

Topblogs Topblogs
