Trein: tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal

Ik zit in de trein en ben voor werk op weg naar Amsterdam. Tegenover me zit een man van middelbare leeftijd. Of misschien nog wel iets ouder. Hij heeft grijs haar, een doorleefd gezicht en een lichtelijk smoezelig uiterlijk. Zijn overhemd van niet al te dure kwaliteit hangt half uit zijn eveneens niet zo flatteuze broek en een van de onderste knopen staat open.

Daaronder is een tot grijs verwassen ouderwets niet al te fris uitziend onderhemd zichtbaar.  Een kledingstuk waarvan ik me afvraag of dat over een aantal jaar nog wel verkoopbaar zal zijn. Ik ken helemaal niemand van mijn generatie die zoiets nog draagt. Wel een mouwloos shirt dat in principe dezelfde vorm heeft, maar zeker niet als onderhemd wordt gebruikt. Bij de man tegenover me heeft het ook iets armoedigs. Al komt dat meer door de staat waarin het onderhemd verkeert, dan door het kledingstuk zelf. De Belgen noemen een mouwloos shirt of onderhemd ook wel een marcelleke. Een woord dat ik om de een of andere reden altijd erg grappig heb gevonden. Het klinkt ook zeker beter dan de Engelse vrouwonvriendelijke variant wife beater. Maar ik dwaal af, terug naar de man.

De man tegenover me schrijft. Hij schrijft in een boekje zonder lijnen. Ik vraag me af of hij er ook wel eens bij tekent. Waarom zou je anders een boekje zonder lijnen nemen? Hij lijkt me een denker en stiekem ben ik erg nieuwsgierig wat hij allemaal in dat boekje kriebelt. Hij maakt tegelijkertijd zowel een intelligente als ietwat verwarde indruk. Misschien denkt hij na over iets heel erg ingewikkelds. Zou hij een schrijver zijn? Of misschien wel filosoof? Ik zou het graag denken want dat heeft toch iets dromerigs. Wanneer ik uitstap op Amsterdam Centraal, werp ik vluchtig een blik in zijn boekje. Meteen ben ik boos op mezelf dat ik mijn bril nooit draag, want ik kan daardoor niet lezen wat hij schrijft.

Onvoldaan verlaat ik de trein. Dag oude mysterieuze man. En met een hoofd vol vragen zet ik mijn reis voort.

Geef een reactie

Vul je emailadres in om te volgen wat ze schrijft en ontvang een melding bij elke nieuwe post.

Follow Smart & Teksty on WordPress.com

Ze schrijft over

Ze schreef

Disclaimer

Ze twittert

Topblogs Topblogs
