Veganwatte?

go vegan
Sinds ruim een jaar eten vriendlief R. en ik regelmatig veganistisch. Dat betekent dat we tijdens zo’n maaltijd geen dierlijke producten eten. Dus niet alleen vlees en vis laten we staan, maar ook bijvoorbeeld kaas, ei en melk. Nu vraag je je misschien af wat er dan nog over blijft? Nou een heleboel hoor, we eten echt niet alleen maar eenvoudige salades.

Ik hou erg van koken en de veganistische keuken vraagt juist om veel creativiteit. Zeker in het begin, want vegetarisch eten is toch al veel meer ingeburgerd dan veganistisch eten. Zo bevat bijna elke vegetarische burger in de gewone supermarkt kaas of ei. Het is dus een kwestie van goed de labels blijven lezen. Daarnaast is de beste tip: zoveel mogelijk zelf maken. Dan weet je zeker dat er niet toch per ongeluk een dierlijk product in je eten verwerkt zit. Maar ook als je niet zo creatief bent, zijn er op internet veel recepten te vinden waarmee je in een handomdraai een heerlijke veganistische maaltijd op tafel kunt zetten.

why vegan
Waarom veganistisch koken vraag je je misschien af? Eigenlijk kookte ik altijd al best gezond, maar ik zag toch dat ik met mijn dagelijkse inname groente en fruit vaak niet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid behaalde. De afgelopen drie jaar ben ik langzaamaan steeds vaker vegetarisch gaan koken. Ik had toen nog geen flauw idee dat dit nog een stapje verder kon. Tot ik begon met het drinken van groene smoothies en daarover informatie ging opzoeken. Online zag ik steeds vaker blogs waarop mensen hun veganistische recepten deelden. Al lezende werd ik steeds meer geïnteresseerd en ik besloot eens een gerecht te maken. Dat viel meteen in de smaak en zo werd ook de veganistische keuken steeds vaker onderdeel van ons weekmenu. Vriendlief R. en ik voelen ons beide een stuk gezonder. We zijn minder vaak ziek of verkouden en een heel stuk fitter. Daarnaast scheelt het een hoop calorieën en dat is met name voor mij een fijne bijkomstigheid. Ik was namelijk altijd erg smal, maar door medicijnen die ik slik heb ik non-stop trek. Het aantal boterhammen per dag verdrievoudigde en toen ze nog allemaal met kaas belegd waren, zorgde dat voor de nodige extra ongewenste kilo’s. Door dierlijke producten te beperken en meer te sporten, zit ik letterlijk beter in mijn vel.

Waarmee ik niet wil zeggen dat veganisme een dieet is. Het is een leefstijl, die je verder door kunt trekken dan alleen in de keuken. Dat maakt je echt geen geitenwollensok, want de pure veganist draagt helemaal geen wol. Wij zijn overigens zelf niet 100% veganist. Maar het merendeel van de week eten we wel vegetarisch of veganistisch. Voor ons is dat gewoon een geschikte manier om gezonder en bewuster te leven. Dat we daarmee ook nog eens onze ecologische voetafdruk verminderen, vind ik wel een mooi gegeven. Een betere en schonere toekomst begint tenslotte bij jezelf.

Bron Afbeelding 1
Bron Afbeelding 2

Een Reactie op “Veganwatte?

  1. Erica

    Leuk stukje, en nog leerzaam ook!

Geef een reactie

Vul je emailadres in om te volgen wat ze schrijft en ontvang een melding bij elke nieuwe post.

Follow Smart & Teksty on WordPress.com

Ze schrijft over

Ze schreef

Disclaimer

Ze twittert

Topblogs Topblogs
