Smoothie Saturday: Groene smoothies how to

Groene Smoothies

Sinds 1,5 jaar drink ik groene smoothies. Ik was nooit zo’n ontbijter, maar iets vloeibaars kreeg ik altijd wel weg. Toen ik de groene smoothies ontdekte, was ik dus meteen verkocht. Daarnaast zorgt het drinken van deze smoothies ervoor dat je gemakkelijk dagelijks een flinke portie groenten en fruit binnenkrijgt. Het enige dat je nodig hebt is een blender. Ik ben begonnen met een kleine blender en zo’n 700ml smoothie per dag. Na een jaar dagelijks gebruik was mijn blender aan vervanging toe. Van mijn ouders heb ik een mooi groot exemplaar gekregen en nu maak ik steeds een ruime liter.

De basis voor een groene smoothie is als volgt:
1/3 bladgroente
1/3 fruit
1/3 vocht (water/vers sap/plantaardige melk)

Als je dit weet kan je eigenlijk eindeloos variëren. Maar begin eens met een smoothie van spinazie, mango, sinaasappelsap en een beetje kaneelpoeder. Deze is redelijk zoet en zeer geschikt om aan de smaak van groene smoothies te wennen.

Tips:

  • Zorg dat je altijd fruit hebt dat smeuïg maakt, zoals banaan, mango of avocado.
  • Tomaat, paprika, komkommer, courgette en aubergine zijn officieel fruit en mag je dus gewoon gebruiken. Ik heb de laatste twee zelf nog nooit gebruikt en komkommer pas een aantal keer, maar paprika en tomaat gebruik ik regelmatig. Andere groenten dan bladgroenten liever niet gebruiken. Samen met het fruit kan dat gaan gisten in je buik. Niet dat je daar ziek van wordt, maar het voelt misschien wat minder prettig achteraf. De enige uitzondering die ik hierop toepas is het gebruik van wortel of biet.
  • Wissel elke dag van soort bladgroenten. Deze bevatten ook giftige stoffen die in kleine hoeveelheden helemaal niet verkeerd zijn, maar je moet je lichaam wel de tijd geven om dit te verwerken. In elke soort zitten andere dingen en de ene groente bevat hier meer van dan de andere groente. In witlof zitten deze stoffen weinig, dus die gooi ik er regelmatig tussendoor.
  • Voorbeelden van bladgroenten: alle slasoorten, andijvie, spinazie, paksoi, boerenkool, witlof, selserij etc. Maar ook bijvoorbeeld peterselie of basilicum. Niet lekker vind ik waterkers. Dit is de enige smoothie die ik in 1,5 jaar tijd door de gootsteen heb gespoeld. Prei is ook geen aanrader, tenzij je alleen woont en van plan bent twee dagen lang niemand te zien. Na het drinken van een smoothie met prei lijkt het alsof je twintig rauwe uien hebt gegeten. Ik beloof je dat zelfs tandenpoetsen dan niet helpt.
  • Maak het jezelf vooral makkelijk. Ik koop als het kan voorgesneden groenten. Fruit als meloen of mango snijd ik en bewaar ik in bakjes. Soms kan ik er dan een week mee doen. Ideaal. Scheelt tijd in de ochtend. Nog handiger is fruit uit de vriezer van Albert Heijn. Veel minder duur en eigenlijk net zo vers.
  • Je kan allerlei zaden, noten en specerijen toevoegen die gezond voor je zijn. Zoals lijnzaad, chia zaden, kurkuma, spirulina, kaneel, gember, paprikapoeder, hennepzaad, maca, bijenpollen etc. Deze producten zijn in de meeste natuurwinkels wel te verkrijgen, maar het is aan te raden ook online eens te kijken omdat het daar vaak goedkoper is.
  • Uit onderzoek blijkt dat sommige vitamines beter opgenomen worden in combinatie met de juiste vetten. Daarom doe ik regelmatig een scheutje olijfolie door de smoothie.

2 Reacties op “Smoothie Saturday: Groene smoothies how to

  1. Eens! Als aanvulling wilde ik nog een tip delen. Op http://supersnelgezond.nl/category/groene-smoothies/ staan een heleboel recepten met foto’s. Aanrader!

  2. Susanne

    Heerlijk, deze smoothies; bedankt voor de tips!
    Maar even een kleine aanvulling: aubergine kun je NIET RAUW eten!! Dus gebruik dit nooit rauw in de blender voor je smoothie!

Geef een reactie

Vul je emailadres in om te volgen wat ze schrijft en ontvang een melding bij elke nieuwe post.

Follow Smart & Teksty on WordPress.com

Ze schrijft over

Ze schreef

Disclaimer

Ze twittert

Topblogs Topblogs
