Gehaast

Loesje

In drukke periodes valt me altijd op hoe gehaast het leven soms kan zijn. Of eigenlijk hoe gehaast ik het soms kan maken. De druk om altijd maar bereikbaar te zijn via whatsapp, mail of telefonisch. De veel te lange to-do lijsten, die altijd meteen afgestreept moeten worden. Want van uitstel komt tenslotte afstel. Daardoor mezelf geen tijd gunnen om even rustig te zitten voor het ontbijt of de lunch. Een agenda die volgens strakke planning verloopt en waarin zelfs afspraken met vrienden aan tijdschema’s gebonden zijn. Ik ben namelijk niet de enige die zo volgeboekt zit met van alles en nog wat. Normaal staan we daar helemaal niet bij stil en racen we maar door.

Maar als je eens goed om je heen kijkt, zie je pas hoe gehaast iedereen eigenlijk is. Veel mensen ontbijten terwijl ze onderweg zijn met auto of OV. Bellende mensen op de fiets, achter het stuur of als ze de hond uitlaten zijn ook niet op een hand te tellen. Social media checken en spelletjes spelen op de tablet terwijl je tv kijkt lijken ook onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Als je zou willen kun je tegenwoordig zelfs tv kijken in de douche. Bizar toch? Nog vreemder is het misschien dat ik daarbij meteen denk “hoe praktisch!”. We moeten van onszelf zoveel, dat we niet meer tegelijk met een ding bezig kunnen zijn. Daarvoor dan ook nog eens de tijd nemen zit er al helemaal niet meer in.

Ik merk dat wanneer ik op standje gehaast sta, ik veel minder geniet van alles. In mijn hoofd groeit de onrust, het plezier in de dingen daalt snel en er is minder ruimte voor creativiteit. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Daarom heb ik met mezelf een aantal afspraken gemaakt:

  • Neem de tijd om te koken. Ik hou van koken en probeer hier dan ook zo vaak mogelijk de tijd voor te nemen. Zelden sta ik slechts een kwartier in de keuken of kook ik uit pakjes en zakjes. Eten is zo’n basale levensbehoefte, daar wil ik niet op inleveren. Niet qua tijd en niet qua smaak.
  • Als ik met Yhla bezig ben, ben ik niet met iets anders bezig. Hond Yhla hebben we niet genomen om er vervolgens niet van te genieten. Als ik wandel met Yhla gaat het echt om haar en de telefoon blijft dus lekker thuis. Soms ga ik van huis met een druk hoofd en merk ik dat ik lijstjes maak van de dingen die nog moeten. Maar bij de eerstvolgende straat bedenk ik al dat ik daar op dat moment toch niets mee kan. Dus beloof ik mezelf plechtig alles de komende 30 minuten eens even allemaal los te laten en te genieten van ons gekke beest.
  • In het weekend en op vakantie moet niks. Het weekend is omgedoopt tot tijd waarin ik echt even mag genieten van luieren. Dus is het geoorloofd mijn telefoon de hele dag op stil of zelfs uit te zetten en in een hoekje van de kamer te deponeren. Op vakantie gaat dat ding zelfs helemaal niet mee, bellen is er te duur en ik ging toch om te ontspannen en cultuur te snuiven?!

Het zijn maar kleine afspraken, maar het effect is des te groter. Af en toe even stilstaan is helemaal niet zo erg. Je wordt er hooguit een gelukkiger, creatiever en gezelliger mens van.

Bron afbeelding: Loesje

Geef een reactie

Vul je emailadres in om te volgen wat ze schrijft en ontvang een melding bij elke nieuwe post.

Follow Smart & Teksty on WordPress.com

Ze schrijft over

Ze schreef

Disclaimer

Ze twittert

Topblogs Topblogs
