Vastelaovend

logoVIL-featured-363x215

Al weken is Limburg in de ban van het naderende feest van het jaar: Vastelaovend! Buiten de provincie beter bekend onder de noemer carnaval. Maar wie dat in Limburg zegt, is geen echte Limburger. Dat is net zoiets als bier bestellen, terwijl je pils bedoelt. Van kinds af aan ben ik gek op het Limburgse verkleedfeest. Terwijl mijn ouders uit Brabant komen, waar het er deze dolle dagen toch anders aan toegaat en mijn ouders er sowieso weinig mee hebben.

Misschien komt het wel omdat het feest op de basisschool zo uitgebreid gevierd werd. De vrijdag voor de carnavalsvakantie ging je verkleed naar school en wanneer iedereen verzameld was, vertrok de hele school in een grote bonte stoet naar het gemeenschapshuis. Daar werd samen groot feest gevierd in aanwezigheid van de plaatselijke jeugdprins en -prinses. Vele malen heb ik met vriendinnen opgetreden. Dat begon volgens mij voor het eerst in groep 3 toen ik samen met mijn hartsvriendinnetje van toen het zelfverzonnen liedje “Clowntjes hebben een rode neus” ten gehore bracht. Nog steeds een prestatie waar ik trots op ben uiteraard! Maar ook je pekske deed ertoe… De best verklede van elke klas kon namelijk de gouden sleutel winnen. Een keer heb ik hem gewonnen, die felbegeerde sleutel. Toen had mijn moeder zelf het pakje genaaid en mocht ik verkleed als bonte paradijsvogel. Voor mijn broertjes spoten we destijds thuis een aantal sleutels zelf goud, dan hadden zij er ook een. Want zo’n sleutel die deed er echt wel toe. In groep 7 of 8 zat ik zelf in de jeugdraad van elf en mocht ik boven op de praalwagen snoep naar mijn dorpsgenoten gooien.

In mijn tienerjaren werden de pekskes wat korter, bloter en ordinairder. Dat hoort er nu eenmaal bij op die leeftijd. We gingen vanaf groep 8 ’s avonds naar de kinderdisco in het dorp. Vanaf de tweede klas kwam daar op de vrijdagavond café Twan bij. Elk jaar was het daar knokken met leden van een in de buurt liggend kamp en je jas terugkrijgen aan het eind van de avond was standaard een opgave. Het meest euforisch waren we stiekem over de aanwezigheid van knappe jonge leraren. Inmiddels is er behalve de naam van het café weinig veranderd. Voor de gein gaan we soms tijdens de Vastelaovend nog met vrienden herinneringen ophalen en ons verbazen over hoe er in al die jaren weinig veranderd lijkt te zijn. Zelfs het giebelen om de aanwezigheid van leraren is overgeslagen op de jongere generatie, merkte ik toen ik mijn eigen leraar R. had meegenomen.

Tijdens mijn studententijd ben ik altijd naar mijn roots teruggekeerd, zelfs tijdens tentamens. Ik deed de herkansing wel of ik ging even snel met een kater op en neer naar Utrecht. Het feest van het jaar werd onder geen beding overgeslagen. De pekskes werden weer wat aangekleder, in elk geval overdag om geen kou te vatten en uiteraard werd er uitgebreid geschminkt. Toch merken we wel dat het bij ons langer duurt om in de stemming te komen. Limburg is al maanden rood/geel/groen gekleurd en hier gaat alles aan ons voorbij. Zoeken we bewust op wie het LVK gewonnen heeft, zodat we kunnen meezingen met de hit van het jaar. Helaas biedt het werkende leven steeds minder ruimte om de Vastelaovend te vieren. Zeker omdat R. maar eens in de drie jaar tegelijk vakantie heeft met het zonnige zuiden. Desondanks wisten we nog altijd wel een paar avondjes en de optochten in Heerlen mee te pikken. Want snoep en troep vangen is en blijft de grote hobby van R. Zo wil hij nooit meer naar de optocht in Maastricht, want daar gooien ze te weinig en staat de optocht van Keulen nog op de bucket list.

Helaas moeten we in 2014 de Vastelaovend echt compleet overslaan wegens de verbouwing. Met pijn in mijn Limburgs hartje hoor, want er gaat het helemaal niets boven de geur van schmink en pils!

bron afbeelding

 

2 Reacties op “Vastelaovend

  1. Alaaf! De nonnevotten waren weer lekker! Ik wens jullie veel succes met de verbouwing!
    Esther
    esthersipatchandquilt at yahoo com
    ipatchandquilt dot wordpress dot com

Geef een reactie

Vul je emailadres in om te volgen wat ze schrijft en ontvang een melding bij elke nieuwe post.

Follow Smart & Teksty on WordPress.com

Ze schrijft over

Ze schreef

Disclaimer

Ze twittert

Topblogs Topblogs
