Mijn nieuwe keukenvriend

Tristar SC-2283

Hij stond al enige tijd op mijn verlanglijstje en deze week landde het zo gewilde pakket eindelijk op de deurmat. Sindsdien ben ik helemaal verliefd op mijn nieuwe keukenvriend. Hij styled qua look perfect bij de apparaten op het aanrecht en past precies tussen mijn fantastische keukenmachine en het compacte koffiezetapparaat. Bescheiden van formaat maar toch met een lekkere robuuste uitstraling. Verliefd dus, op mijn sapcentrifuge…

“Waarom?”, denk je nu misschien. “Ze heeft toch al een fijne blender om heerlijke smoothies mee te maken…?!” Klopt en daar smoothie ik nog altijd graag mee op los. Maar het voordeel van een sapcentrifuge is dat er nog meer fruit en groente in een sapje gaan. Nog meer? Ja en dus echt veeeeeel meer. Bovendien is het vrij helder sap en hoop ik stiekem dat R. dat wel lekker gaat vinden.

Natuurlijk droomde ik van een Versapers. Maar ik moet de geldboom in de tuin nog planten en wie weet vinden we dat hele sapmaken wel helemaal niets. Daarom is het een minder duur exemplaar geworden, die wel voldeed aan onze minimale eisen: De Tristar SC-2283. Dit waren onze minimale eisen:

  • Onderdelen die in de vaatwasser mogen. Geloof me dat wil je, want de zeef schoon krijgen met de hand is echt onmogelijk!
  • Een opvangkan voor het sap met deksel. Ook dat wil je, tenzij je een schoonmaaktik hebt en met liefde de hele keuken na het persen ontdoet van sapspetters. Bovendien kun je zo meer sap opvangen dan alleen steeds 1 glas. De kan is los van de machine en kan dus wel vervangen worden voor glazen. Bij persen voor 1 glas zullen de spetters vast meevallen.
  • Een aan-uitschakelaar
  • Meerdere standen.
  • Aparte pulpopvangbak, om zo helder mogelijk sap te krijgen.

Wat prijs-kwaliteitverhouding betreft is de Tristar SC-2283 een prima aankoop. Hij is niet super groot en staat dus niet vreselijk in de weg op je aanrecht. Het sap is lekker, maar schuimt wel. Sommige sapcentrifuges hebben een sapkan met schuimfilter. Als je geen schuim wilt, dan kan je beter op zoek naar een apparaat met zo’n opvangkan. Als je de groenten en fruit in het juiste formaat snijdt, heeft de Tristar er geen enkele moeite mee. De opening is niet heel groot, dus je kan er geen hele appel ingooien. Er bestaan sapcentrifuges met grotere invoeropeningen. Een hele Roma tomaat past wel, maar ik heb gemerkt dat voorgesneden groenten en fruit toch beter werkt. Omdat het apparaat wat kleiner is, is de opvangkan ook minder groot. Maar 0,75 L is genoeg voor 2 personen. Uiteraard kun je wel meer persen en het steeds overgieten in een grotere kan. Door het antidrupsysteem kun je van glas wisselen of de kan tussendoor makkelijk legen. Over de levensduur kan ik nog weinig voorspellen, maar voor nu ben ik er erg tevreden over. Ik vond op YouTube 1 video waarin ze het apparaat demonstreren. Dit was alleen zo’n slecht filmpje. Iemand ging zelfs met zijn hand in de machine terwijl het apparaat aanstond! Hoe stom kun je zijn?! Vandaar dat ik dit maar niet met jullie deel.

Mocht je nu een fanatiek juicer zijn, dan zou ik wel aanraden wat meer geld uit te geven. Je weet namelijk al dat je het lekker vindt en een slowjuicer schijnt bijvoorbeeld weer fijner te zijn dan een sapcentrifuge. Doordat deze kneust in plaats van centrifugeert, is het mogelijk om bladgroenten, noten of tarwegras erin te doen. Zo kan je er bijvoorbeeld ook notenboter of olie mee maken. Bovendien blijven enzymen en vitaminen beter behouden in een slowjuicer. Dat komt omdat een sapcentrifuge door de wrijving opwarmt en er ook nog eens meer zuurstof bijkan. Wil je dus meer functies, speelt een beperkt budget geen rol en wil je een nog gezondere keuze maken, ga dan voor een slowjuicer.

Geef een reactie

Vul je emailadres in om te volgen wat ze schrijft en ontvang een melding bij elke nieuwe post.

Follow Smart & Teksty on WordPress.com

Ze schrijft over

Ze schreef

Disclaimer

Ze twittert

Topblogs Topblogs
