Reboot with Joe

Reboot with Joe

Met de komst van Netflix zijn een aantal interessante documentaires op gebied van voeding, gezondheid & milieu makkelijk toegankelijk geworden voor het grote publiek. Super Size Me bijvoorbeeld, een film die veel mensen inmiddels wel kennen en de gevolgen van een niet uitzonderlijk Amerikaans McDonalds dieet laat zien. Maar ook documentaires als Food Inc., No Impact Man en Forks over Knives zijn er te vinden. Allemaal hele inspirerende films die weer eens benadrukken dat het zo gek nog niet is om bewust met voeding bezig te zijn. Niet alleen om lichamelijke redenen, maar ook qua impact op het milieu.

De meest recente aanwinst op Netflix is de docu Fat, Sick and Nearly Dead. Een film van de Australische Joe Cross, een vrijgezelle veertiger met een hoop gezondheidsklachten, die zijn zestig dagen sapvasten op deze wijze heeft gedocumenteerd. Ondertussen reist Joe rond door Amerika, het land met de meeste ongezonde verleidingen, onder het mom van: If I can make it there, I can make it anywhere! Tijdens zijn reis ontmoet hij Amerikanen die zijn hulp hard kunnen gebruiken.

Nu is zestig dagen sapvasten wel wat heftig voor me. Zeker omdat ik niet zwaar obese ben en dus niet echt veel kilo’s kwijt wil. Maar op zijn website biedt Joe een aantal gratis kortere reboot plannen aan. Samen met R., die dankzij de film zelf opperde samen te rebooten, besloot ik te kiezen voor het 10-daagse plan. Een reboot waarbij je wel gewoon vast voedsel eet.

7,5 dag heb ik geleefd op groenten en fruit, met als enige uitzondering af en toe een handje ongezouten nootjes.  Omdat ik helaas tegelijk met een infectie te kampen kreeg, ben ik op dag 8 gestopt. Ik wilde mijn nieren niet teveel belasten met alle afvalstoffen. Het was best pittig om alleen groenten en fruit te mogen eten. Zeker de eerste drie dagen. Ik merkte dat ik toch wel ernstig verslaafd ben aan brood, pasta en andere granen. Ook kreeg ik opeens zin in vlees, terwijl we dat normaal gesproken zelden eten. En snoep, ook daar had ik opeens veel meer trek in. Goed dus om een keer te beseffen dat het wellicht meer een soort suiker- en koolhydratenverslaving is. Echt honger hoefde ik namelijk niet te lijden. De maaltijden waren groot en goed verdeeld over de dag. De meeste recepten waren lekker, maar de Green Detox Soup en Get Your Greens Smoothie waren niet te hachelen.

Mijn favoriete recepten waren:

  • Berry-Apple-Cinnamon Bake (Voeg gojibessen en mulberries toe en sprenkel wat citroensap over de appelstukjes.)
  • Carrot-Apple-Ginger (Gember is erg pittig, beetje minder maakt het lekkerder.)
  • Green Lemonade
  • Squash and Apple Soup (Gebruik geen bouillon, maar kook 4 stengels selderij en een extra gesneden ui mee. Voeg ook 1 tl venkelzaad en 1/2 tl Ras el Hanout toe.)
  • Roasted Acorn Squash Stuffed with Mushroom and Sage (Gebruik kastanjechampignons ipv Portobello. Vervang chili flakes voor zwarte peper. Voeg 1 cm verse gember in stukjes toe en bak alles samen in 1 pan, champignons als laatste.)
  • Tasty Tart Treat
  • Sporty Spice (Laat basilicum weg, vervang 1 sinaasappel voor 2 limoenen.)

Omdat ik altijd al gezond probeer te eten, is de impact natuurlijk minder groot dan bij iemand die veel minder gezond eet. Maar door de reboot merkte ik dat mijn huid rustiger werd. Daarnaast is mijn eetlust weer een beetje geremd. Door medicatie die ik slik, kan ik blijven eten. Daarvoor hoefde ik nooit op de lijn te letten, ik was eerder veel te dun dan te dik. Maar dat is verleden tijd en het vergt de nodige discipline om niet mollig te worden. Dankzij de reboot snaai ik minder en heb ik ook iets minder trek tussen de maaltijden door. Daarnaast is er ineens wel een gevuld gevoel na het eten van een maaltijd. Hoef ik niet steeds aan R. te vragen of hij al vol zit, zodat ik weet dat ik misschien ook eens moet stoppen met me volproppen. Ook wat andere gezondheidsklachten zijn verminderd. Wat mij betreft is de reboot dus erg geslaagd.

Geef een reactie

Vul je emailadres in om te volgen wat ze schrijft en ontvang een melding bij elke nieuwe post.

Follow Smart & Teksty on WordPress.com

Ze schrijft over

Ze schreef

Disclaimer

Ze twittert

Topblogs Topblogs
