Gerookte zalm met aardse groenten

Gerookte zalm met aardse groenten en een extra zoete gepofte aardappel

Mijn ouders hebben een kookclub met de buren en eens in de zoveel tijd vraagt mijn moeder even gauw om raad. Als ze het niet vraagt, dan geef ik het wel ongevraagd. Ze had zelf een erg lekker tussengerecht gevonden, maar door de aardappel was het wat zwaar. Niet zo fijn als je daarna nog twee gangen moet verorberen. Ik bekeek het recept en raadde haar aan de aardappel te vervangen voor pastinaak, knolselderij en een frisse lichtzure appel. Het bleek na testen een goede combinatie te zijn en dus dook ik zelf ook de keuken in om het uit te proberen. Ik serveerde het zelf als hoofdgerecht voor twee personen, samen met een extra zoete gepofte aardappel

Aantal: 4 personen (tussengerecht)/2 personen (onderdeel hoofdgerecht)

Nodig:

  • 150 gr gerookte zalm
  • 1 dikke pastinaak
  • 1/3 knolselderij
  • 1 Golden delicious appel
  • 100 gr roomkaas
  • 2 el biogarde
  • 15 gr bieslook
  • limoensap
  • zwarte peper

Maken:
Schil de pastinaak en knolselderij en snijd beide in kleine blokjes. Kook de blokjes gaar in ongeveer 10-15 minuten. Laat ze niet te zacht worden. Giet de groenten af en laat het afkoelen (minimaal tot de blokjes lauwwarm zijn, maar koud is ook lekker). Meng de roomkaas met de biogarde. Was de appel, verwijder het klokhuis en snijd deze met schil in kleine blokjes. Besprenkel met een beetje limoensap. Roer de groenten, bieslook erdoorheen en breng op smaak met wat versgemalen zwarte peper. Plaats de salade op de borden (tijdens een chique etentje gebruik je hiervoor natuurlijk een kookring) en verdeel de zalm erover.

Tip:
Extra zoete gepofte aardappel: in dit recept liet ik de nootmuskaat en kaneel weg en bakte ik de druiven 20 minuten mee met de gepofte aardappel.

Gebaseerd op dit recept

Geef een reactie

Vul je emailadres in om te volgen wat ze schrijft en ontvang een melding bij elke nieuwe post.

Follow Smart & Teksty on WordPress.com

Ze schrijft over

Ze schreef

Disclaimer

Ze twittert

Topblogs Topblogs
