Leftovers

Leftovers broodje pikante mossel

Ik heb een hekel aan eten weggooien. Dat doe ik bijna nooit. Ik vind het zonde van mijn geld (ja ja zuinige Hollander) en met het idee dat er op sommige plekken in de wereld een voedseltekort is, is voedselverspilling in mijn ogen not done. Bovendien is het zonde voor het milieu, want ook voedsel maken laat een ecologische voetafdruk achter (telen, vervoeren, bewerken, verpakken). Dan kan je het maar beter ook echt gebruiken toch? Het is zelfs zo erg dat ik gerust houdbare producten waarvan de tenminste-houdbaar-tot-datum verlopen is gewoon gebruik. Laatst hoorde ik iemand zeggen: “die datum bestond vroeger niet eens, dus ik hecht er weinig waarde aan”. Bovendien staat er tenminste tot en niet uiterlijk te gebruiken op. Als je zwanger bent of een slechte gezondheid hebt, is het misschien nog een ander verhaal. Maar houdbaarheid zelf met gezond verstand beoordelen kan echt geen kwaad. Mijn motto is stinkt het niet en zie ik geen beesten of schimmel, dan zal ik er wel niet aan sterven. De enige die dat laatste nog wel eens betwijfeld is R. Maar ik heb beloofd in dat geval op zijn grafsteen te zetten dat ik niet wist of het de boter of de yoghurt was en dat ik wel van hem hou. Hij moest er zelf het hardst om lachen.

Soms is er nog genoeg eten over om een hele portie in te vriezen voor later. Zo heeft R. altijd wat op te warmen als ik er een avondje niet ben. Maar het kan ook zijn dat het net niet genoeg is of dat ik slechts een deel van het gerecht nog over heb. Daarom hier wat leftover opties:

  • Broodje pikante mosselen. Met de spread die ik over had van de vegan quesadillas, het halve bakje mosselen in pikante saus en halve bol mozzarella die nog over waren van pizza night, belegde ik een half Ciabatta brood dat nog in de koelkast lag. Kruiden met peper en oregano. Even 6-8 minuten afbakken in een voorverwarmde oven op 200 ºC.
  • Snelle couscous salade. Voor 1 persoon. 50 gr. couscous in een bakje met 1/2 el. olijfolie en 1/2 el gedroogde munt. Laten wellen in kokend water. Voeg daarna 2 el. groentensalsa, 4 dadels, 1 el blanke rozijnen, 5 walnoten, 1 el edelgist en 2 tl lijnzaad toe. Goed doorroeren en je salade is klaar.
  • Lasagne met bloemkoolgehakt. Met de halve bloemkool die je over hebt van de wraps met bloemkoolgehakt maakt je snel vegetarisch gehakt voor je lasagne. Laat voor dit recept de verse koriander, komijnpoeder en rode paprika achterwege en voeg een beetje braad & grill kruiden toe bij het maken van het bloemkoolgehakt. Vervang met dit gehakt het kant en klare vegetarische gehakt in de vegetarische lasagne.
  • Gebakken rijst. Dat restje gekookte rijst van gisteravond kun je snel omtoveren tot een uitgebreide lunch. Bak de rijst in een koekenpan met wat olijfolie en een drupje sesamolie en een beetje cajunkruiden.Voeg daaraan een paar cherry tomaten en een handje verse spinazie toe (of andere restjes groenten die je nog hebt liggen). Kook ondertussen een ei gaar. Doe de rijst in een kom en voeg het ei (in stukjes) en 1 el zonnebloempitten toe.
  • Snelle aardappelsalade. Deze maak je met wat aardappelen die je nog hebt liggen, een gele paprika, een rode ui en een restje verse bladspinazie en limoen die je over hebt van de lasagne ai cinque formaggi con salmone. Schil de aardappelen en snijd ze in kleine blokjes. Kook de aardappelblokjes gaar. Snijd ondertussen de ui en de paprika. Pluk de steeltjes van de spinazie. Giet de aardappelen af. Schenk wat gekruide olijfolie in een wok. Bak hierin de aardappelen en de ui bruin. Voeg op het laatst de spinazie en paprika toe. Breng op smaak met peper, zout en knoflookpoeder. Pers een 1/2 limoen uit boven de pan. Nog even kort wokken en dan de salade opdienen. Lekker met een vegaburger.
  • Sweet veggie sandwich. Besmeer 2 speltboterhammen met 1/2  avocado en restje vulling dat nog over was van de deep fried sweet veggie dumplings.
  • Pesto alla Trapanese salade. De vulling die je over hebt van gevulde paprika met pesto alla Trapanese, is prima koud of warm te gebruiken als lunch de dag erna. Bovendien kan je deze ook nog eens makkelijk meenemen naar je werk.
  • Smoothies en sapjes. Restjes fruit, bladgroenten en verse kruiden gebruik je gewoon in een smoothie. Water erbij en blenderen maar. Een sapje maken van groenten die je over hebt (denk aan komkommer, wortel, selderij, bieten etc.) kan natuurlijk ook, ik doe er dan graag nog wat citrussap bij.
Geef een reactie

Vul je emailadres in om te volgen wat ze schrijft en ontvang een melding bij elke nieuwe post.

Follow Smart & Teksty on WordPress.com

Ze schrijft over

Ze schreef

Disclaimer

Ze twittert

Topblogs Topblogs
