Boekrecensie Vlam

vlam-floortje-zwigtman-boek-cover-9789048820597

Als het vuur van dictatuur dooft, smeulen intriges nog lang na

Roxane Tron is geboren in Chimeria, het land waar de eeuwige vlam brandde op de olievelden van Ignis, maar inmiddels is ze woonachtig in New York. Hier is Roxane na De Gebeurtenissen en de dood van haar ouders onder een andere achternaam gaan wonen. Wanneer ze terugkeert naar haar geboorteland Chimeria, krijgt onverwerkt leed plotsklaps de bovenhand. Roxane wordt al een tijd gestalkt door een onbekende beller. Maar nu ze zich op ‘gevaarlijk’ grondgebied bevindt, valt dat niet meer hardnekkig te ontkennen. De dochter van oud-dictator Dux Gaspard Tron duikt opnieuw in haar verleden. In eerste instantie bevangen door angst besluit Roxane uiteindelijk toch om voor eens en altijd de waarheid achter De Gebeurtenissen te achterhalen. Het begin van deze zoektocht wordt beschreven in Vlam (2014), het eerste deel in de Vonk-trilogie van Floortje Zwigtman.

Net als in Zwigtman’s eerdere werk hebben ook de personages in haar laatste boek veel diepgang. Deze diepgang wekt Zwigtman op door het verhaal vanuit verschillende perspectieven te vertellen. Uitgebreid worden de gedachten en daaruit voortkomende handelingen van verschillende personages beschreven. Dat doet ze heel gestructureerd, waarbij ze per hoofdstuk één duidelijk perspectief aanhoudt. Bovendien blikt ze door middel van flashbacks terug op het verleden, waardoor ook de personages uit Roxane’s verleden heel levendig zijn. Tevens wordt zo duidelijk welke karakterontwikkeling Roxane zelf heeft doorgemaakt en dat de Roxane van nu beduidend minder naïef is dan de Roxane van toen.

Toch is de opbouw van het verhaal logisch en helder. Elk hoofdstuk begint namelijk met een plaatsnaam, datum en tijdstip. Daarnaast zijn zowel het heden als het verleden in chronologische volgorde door elkaar verweven. Het verleden loopt van oktober 1985 tot en met december 1986. Het heden bestrijkt de periode van september 2012 tot en met november 2012. Omdat Zwigtman heel vernuft switcht tussen heden en verleden en per hoofdstuk één duidelijk perspectief aanhoudt, wordt het nooit rommelig.

In tegenstelling tot de duidelijke structuur is de benaming van personages en plaatsen vooral in het begin verwarrend. Zwigtman heeft overduidelijk een zeer creatief brein en komt met namen als Chimeria, Yasuo, Cookie Nin, Turris en Silva. Ook maakt ze gebruik van de Latijnse termen ‘Dux’ en ‘Uxor’ en de Spaanse termen als ‘Filio’ en ‘Filia’ om de regentenfamilie te benoemen. Omdat er zoveel niet alledaagse namen en termen voorbij komen, duurt het even voor je deze duidelijk op een rijtje hebt.

Hoewel Chimeria een verzonnen land is, weet Zwigtman toch goed de realiteit te raken. Dit doet ze door gebruik te maken van herkenbare elementen buiten de wereld van Chimeria. Alles wat van buiten komt bestaat echt, zoals de muziek die populair was in de jaren tachtig en de beschrijving van de plaatsen en landen in de Westerse wereld. Tevens weet Zwigtman de sfeer van een dictatoriaal land haarfijn weer te geven. Chimeria doet acuut denken aan een land als Noord-Korea.

Daarnaast zijn ook de thema’s bijzonder herkenbaar. Zoals het los worstelen van je ouders in je pubertijd en het opzoeken van grenzen, het vertonen van risico gedrag door pubers en ontluikende liefde. Maar zoals het een Young Adult-boek betaamt, ontbreken ook pittigere kwesties niet in het verhaal. Deze kwesties komen terug in thema’s als stalking, moord, verkrachting en het leven in een dictatuur met bijbehorende verlangens. Dankzij deze thema’s en de levendige herinneringen aan de jaren tachtig is het boek zeker ook geschikt voor volwassenen. Met Vlam (2014) heeft Zwigtman dan ook het vuur aangewakkerd voor de Vonk-trilogie en brandend van verlangen is het nu wachten op het volgende deel.

Zwigtman, F. (2014). Vlam. Amsterdam: Moon.

(Geschreven voor de cursus Jeugdliteratuur Hogeschool Utrecht in oktober 2015)